Hoe ontwikkel je een nieuw onderwijsconcept in een bestaande school? In gesprek met Deborah Odendaal
In deze aflevering spreken we met Deborah Odendaal, schoolleider bij het Montessori Lyceum in Amsterdam, de oudste middelbare Montessorischool van Nederland. Deborah heeft lange tijd met veel plezier gewerkt bij de mavo afdeling van de school en was als schoolleider verantwoordelijk voor onderwijs- en organisatieontwikkeling.
Deborah en 16 collega's zijn dit schooljaar gestart met een nieuw onderwijsconcept, onder de naam MLA#2. Ze starten dit jaar met 3 gemengde groepen mavo, havo en vwo. MLA#2 is een Montessorischool, maar hanteert ook nieuwe uitgangspunten bij de vormgeving van het onderwijs. De afgelopen twee jaar heeft Deborah met een team van zes collega's gewerkt aan de totstandkoming van MLA#2.
We praten met haar over het ontwikkelproces, hoe de samenwerking in het ontwikkelteam verliep en de uitdaging om een nieuw concept te starten in een bestaande school. Aan het eind van het schooljaar is ze nog een keer te gast en dan blikken we terug op het eerste jaar MLA#2.
Luister hier of in je favoriete podcastapp:
Heb je vragen of overwegingen? Mail dan naar contact@gespreidleiderschap.nl.