Serie Anders organiseren #6: Wat maakt werken bij Agora Leiden aantrekkelijk? met Veerle Beurze en Saskia Rijsbergen
Afgelopen jaar deed Frank samen met een netwerk van scholen in de regio Leiden, Duin -en Bollenstreek een onderzoek naar het anders organiseren van de school. Onderdeel van het onderzoek was het maken van een podcastreeks, waar Frank met schoolleiders, docenten en experts in gesprek gaat. De reeks van zes afleveringen is te beluisteren op een apart podcastkanaal. We delen de reeks ook graag hier met jou, omdat het nadrukkelijk ook gaat over gespreid leiderschap. Om de week verschijnt een nieuwe aflevering, veel luisterplezier!
In de podcast 'Anders organiseren van de school' onderzoeken we manieren om beter om te gaan met personeelstekorten in het onderwijs door de school anders te organiseren. Hoe zorgen we dat docenten en schoolleiders met plezier en in samenwerking hun werk kunnen
Tijdens ieder gesprek in deze podcastserie bekijken we dit vraagstuk vanuit een ander perspectief, met telkens andere gasten. Vandaag spreek ik met Veerle Beurze en Saskia Rijsbergen. Beide zijn coach bij Agora Leiden.
Agora Leiden is tweeëneenhalf jaar geleden opgericht door een klein groepje en sindsdien is het team en de school enorm gegroeid. Inmiddels gaan er 136 kinderen naar de school en heeft Agora 18 teamleden. Op Agora leren kinderen rond 'challenges' die ze - in overleg met coaches - zelf kiezen. Al heel vroeg krijgen de kinderen een grote mate van autonomie in hun leerproces, wat leidt tot zelfvertrouwen en zelfontplooiing.
In tegenstelling tot veel andere scholen, is het voor Agora Leiden vrij gemakkelijk om nieuwe mensen te vinden. Wat is aantrekkelijk voor coaches aan de wijze waarop Agora Leiden het onderwijs inricht en samenwerking binnen de school vorm geeft? En wat vraagt dit type onderwijs eigenlijk van hoe je de school samen organiseert?
Shownotes:
Minuut 2.55: Wat maakt het aantrekkelijk voor aanstaande collega's om bij Agora Leiden te komen werken? Tijd voor het kind.
Minuut 6.50: Wat is de essentie van Agora onderwijs? Waartoe leiden we kinderen op bij Agora?
Minuut 21.48: Wat vraagt dit type onderwijs nu van de wijze waarop je organiseert en samenwerkt?
Minuut 48.22: Afronding, reflectie op werkdruk en betekenisgeving en voldoening.
De gesprekken zijn onderdeel van een onderzoek naar anders organiseren. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door een groep schoolleiders en docenten uit de regio Leiden, Duin- en Bollenstreek.
Luister de aflevering hier of in je favoriete podcastapp:
Heb je vragen of overwegingen? Mail dan naar frank@gespreidleiderschap.nl.