Stefan en Frank over het doorbreken van de reflex om de schoolleiding verantwoordelijk te maken voor organisatievraagstukken
De afgelopen maanden deed Frank samen met Daniël van Amersfoort onderzoek naar het leren van schoolleiders die samen met docenten werken aan verbetering en vernieuwing. Zij tekenden zeven portretten op van schoolleiders die over langere tijd met leraren hebben gewerkt aan onderwijsontwikkeling. Waar loopt een schoolleider tegenaan in dit soort processen van co-creatie? Hoe komt het dat er heel snel naar de schoolleider wordt gekeken als het gaat om organisatie en veranderkunde, maar schoolleiders en leraren juist intensief en gelijkwaardig samenwerken aan het ontwikkelen van de onderwijsinhoud? In deze podcast gaan Stefan en Frank in op deze vragen.
Luister hier de aflevering:
Binnenkort spreken we Jasmijn Kester, rector van het Vathorst College, en vragen haar om haar perspectief op de bevindingen in het onderzoek. En we spreken Jeroen van Grunsven, oud rector en nu werkzaam bij schoolinfo, over zijn perspectief op leiderschap.
Voor meer over het onderzoek, zie deze pagina.
Heb je vragen of overwegingen? Deel ze hier of mail naar contact@gespreidleiderschap.nl.