Hoe een instrumentele kijk op het leraarsvak de professionele ruimte van leraren verkleint en hoe dat anders kan. In gesprek met Stefan Gijsbertsen
Volgens Stefan Gijsbertsen past de wijze waarop scholen over het algemeen georganiseerd zijn niet bij de kernopdracht van het onderwijs. Met concepten als ‘lean' of ‘agile' werken kijken we teveel af van bedrijfstakken die fundamenteel verschillen van het onderwijs. Dit verkleint de professionele ruimte van leraren om zelf keuzes te maken over hun werk. Ook het dominante positivistische wetenschapsparadigma, met een focus op evidence based onderwijs, neemt leraren het stuur uit handen om hun eigen onderwijs vorm te geven. Volgens Stefan vraagt deze situatie om een fundamentele heroriëntatie op de kernopdracht van het onderwijs en de professionaliteit van de leraar: zijn zij uitvoerders van elders ontwikkeld beleid en door anderen bedachte ideeën? Of zijn zij autonome professionals die zelf keuzes moeten maken die passen in hun school? Hierover gaan we in deze aflevering met elkaar in gesprek.
Stefan is directeur Onderwijs en Kwaliteit bij PricoH in Hoogeveen en heeft daarnaast ook een eigen onderwijsadviesbureau KlinkKlaar en een eigen Cultuuronderzoeksbureau NnU.
Luister hier het gesprek (of in je eigen podcast app):
Heb je vragen of overwegingen? Mail dan naar contact@gespreidleiderschap.nl.